Kā vis labāk kopt jaunu MTB? (gan dubļos un nedubļos)

Avatar

By edzha90 16.07.2019 10:36:36

Member · 143 comments

Jautājums ir par konkrētu kopšanu priekš jauna MTB velo, kā saka, lai būtu darba kārtībā.


Pieņemsim, ja ikdienā tiek lietots MTB pa taku/ceļu kur nav dubļi, bet tikai putekļi.

Kā Tu koptu savu velosipēdu attiecībā pret ķēdi, zobratiem, ātruma pārslēdzējiem, bremzēm, trosītes u.c.?


Kā arī tieši pretējos apstākļos, ja brauc lietus laikā ar daudz dubļiem. Karčeris saprotu, ka nebūtu gudrākais.


Jautāju, jo vēlos saprast, vai ir nepieciešami kādi speciālie tīrīšanas līdzekļi un rīki.

Kā arī kā ar parejo apkopi, eļļas utt.?

Last edited by edzha90 (16.07.2019 10:50:58)

Avatar

By adix 16.07.2019 11:25:49

Member+ · 1,214 comments

Tak juutuubis pilns ar video, īsākiem , garākiem....
Labi un iesācējam skaidrojoši ir GCN video....
lielos vilcienos, nav atsķirības vai mazgā noputējušu vai dubļainu....soļi, kustības palīgierīces nemainās.
Mainās tikai laiks cik ilgi pavadīsi to visu darot.

Avatar

By edzha90 16.07.2019 13:04:25

Member · 143 comments
Rochopper wrote

Aktuāls jautājums arī man bija, kad sezonas sākumā iegādāju labaku tehniku. Kopju to pavisam vienkārši - pēc katra treniņa/ pēc katras gonkas, tā, lai nekur neuzkrajas pat sīkākie netīrumi:
1. Kerheris - ja velo ir īpaši piedzīts. Rūpīgi izskalo visas vietas, sākotneji apsmidzinot ar putām + ar birsti izbirstē;
2. Mājās vannā/ dārzā - ja velo nav tik piedzīts;
3. Izmantoju mīkstu saru birsti, lai ar mazgāšanas līdzekli/ putām rūpīgi tiktu klāt visām detaļā, neskrapējot virsmu;
4. beigās visu rūpīgi izslauka un iztīra ķēdi un no jauna viegli ieeļo, lieko eļļu nosusinot;
5. Man ir matets ramis, kuru pēc apkopes apstrādaju ar Muc Off Matt Detailer
6. Rezultatā viss ka jauns.
Ja runā par kerheriem, tad protams kkādu mikro daļu mitruma tik un tā Tu iedzen rumbā utt, taču tas notiek tāpat gonkā, treniņos - šeit vienkārši pie apkopes ik pa laikam ir jāsaeļļo viss no jauna.

Izmanto ķedes speciālo tīrītaju?

Kādu eļlu ķedei iesaki?

Avatar

By Inars 16.07.2019 13:12:59

Member+ · 1,303 comments

Jauns pēc pāris nedēļu braukšanas jāpārlasa un jānoregulē. Cēnā virs 1K jau var to darīt, var nedarīt.
Kā tu tīrīsi savu, tev jau gēnos ierakstīts big_smile
Augstspiediena mazgātājs der, viennozīmīgi. Ja doma speciāli pirkt, tad var to nedarīt.
Tīrīšanas līdzekļi pēc rocības un personīgās attieksmes pret dabu.
Ķēde ir jāeļļo, savādāk sāk žvadzēt, rūsēt.
Apkope svarīga ir pirmā, kā jau rakstīju. Ir ražotāji, kur 3 gadus var braukt, neko nedarot. Ir cilvēki, kuriem viss lūzt, arī tādi, kuriem dubļos viss tīrs big_smile Reizi sezonā, ik pa 2K - tas tāds vidējais.

Avatar

By ksp 16.07.2019 13:32:07

Member · 499 comments
Rochopper wrote

Ja runā par kerheriem, tad protams kkādu mikro daļu mitruma tik un tā Tu iedzen rumbā utt, taču tas notiek tāpat gonkā, treniņos - šeit vienkārši pie apkopes ik pa laikam ir jāsaeļļo viss no jauna.

Pilnīgas muļķības. Kerheris ar spēku dzen iekšā ūdeni. Neviens blīvslēgs ričukam nav tam paredzēts, ne tikai gultņiem, kur tipiski ir vājāka aizsardzība rites pretestības samazināšanas dēļ, bet strūkla var pat atspiest vaļā dakšu blīvslēgus. Kad ūdens nokļūst iekšā, sākas korozija, un alumīnija oksīds ir ļooti ciets materiāls, dakšu kājas un bukses strauji dodas pa skuju taku.
Mazgāšanas stilam un strūklas veidam arī ir nozīme, protams. Ja mazgāsiet ar "migliņu" pietiekoši tālu no detaļām, birstējot ar suku stūrgalvīgākos netīrumus, tad gan jau būs labi.

Man ir sekojoši kopšanas principi:
- mazgāju stipri reti, kad ir reāli dubļi virsū - tas ir MTB galu galā, normāli ir būt mazliet netīram,
- tikai ar tekošu ūdeni vai rokas smidzinātāju un birsti,
- ja grib tīrāku, lietoju tikai velo mazgāšanas līdzekļus, nekādā gadījumā sārmainos autotīrīšanai paredzētos,
- transmisijai vaska/parafīna smēres, lai nekrāj eļļas dubļus,
- dakšas un droppera apkope (iztīrīšana un eļļas/smēres maiņa) ik pēc apm. 50 stundām vai biežāk, ja ir daudz dubļu bijis (to daru pats),
- dakšas un droppera slīdvirsmas ir jātur tīras, piekaltušos dubļus var caur blīvslēgu ienest iekšā. Regulāra silikona uzklāšana palīdz drusku,
- cenšos neliet ūdeni uz bremžu hēbeļiem un šifteriem, tie ir visvājāk aizsargāti,
- trosītes tipiski mainu reizi sezonā, nav tik dārgi un atšķirība ir ļoti jūtama, sevišķi dropperim,
- pēc mazgāšanas vienmēr cenšos ričuku izvēdināt - piem. braucot mājās uz auto jumta vai apsildāmā/vēdināmā telpā. Pat ļaunākais būtu pēc mazgāšanas nomest ričuku drēgnā garāžā, pagrabā vai uz mitras lodžijas, kur ūdens var netraucēti darīt savus korozijas darbus.

Ja ir daudz naudas un/vai maina ričuku katru sezonu, tad var droši mazgāt arī ar Kerheri.

Last edited by ksp (16.07.2019 14:22:38)

Avatar

By ksp 16.07.2019 13:51:53

Member · 499 comments
Inars wrote

Apkope svarīga ir pirmā, kā jau rakstīju.

Jep, šito sauc par nulles apkopi, kad jauc ārā jaunas detaļas, tipiski dakšas un amortus. Pat ar high-end detaļām gadās, ka ķīnietim/meksikānim uz salikšanas līnijas ir bijusi slikta diena un nav ieliets pietiekoši daudz eļļas vai atstātas iekšā alumīnija skaidas.

Avatar

By gasha 16.07.2019 15:16:05

Member · 311 comments

Saimona 5 minute bike wash + wd40 varbut nav pats labakais piemers big_smile
Bet vismaz kautkada ideja pareiza virziena...

https://www.youtube.com/watch?v=ipAY0S3pGhg

Avatar

By tolx 16.07.2019 15:45:37

Member · 149 comments

Kas tās būtu par vaska/parafīna smērēm ķēdei?
Savu pāris reizes mazgāju, izmantojot Fairy - it kā nekāda vaina nebija, bet birsti vajag noteikti.


Dell/Lenovo/HP portatīvie datori par lieliskām cenām - PM

Avatar

By Tourist 16.07.2019 17:23:01

Member · 438 comments

Starp citu ko domājat par WD 40 izmantošanu un kur to noteikti nedrīkstētu? Kāpēc?

Avatar

By ksp 16.07.2019 19:46:13

Member · 499 comments

WD40 ir reizē šķaidītājs un ļoti viegla eļļa, der arī smalkiem mehānismiem, jo neveidojas eļļas dubļi. Attiecīgi eļļas kārta ātri iztvaiko un pazūd, tāpēc bieži jāpūš atkal. Grūti pateikt, kur velo to var efektīvi izmantot - varbūt šifteros un pārslēdzējā iepūst nekaitē vai klipšu pedāļu mehānismu un klučus appūst, lai nerūsē.


tolx wrote

Kas tās būtu par vaska/parafīna smērēm ķēdei?

Tādu ir papilnam, Squirt un Smoove laikam populārākās pie mums. Galvenais mīnuss - nav tas labākais daudzsimtu km braucienos, it sevišķi, ja slapjš. Es ķēdes lieku kausētā parafīnā, jo mazāka ķēpa, smakas un netīrība. Stipri lētāk arī, kas sāk kļūt svarīgi, kad jāapkopj 4 ģimenes ričuki.

Avatar

By nigus 16.07.2019 19:50:03

Member · 47 comments

WD 40 ir arī velo specifiska līnija, kas gan jau tam arī labi der.
https://www.wd40bike.com/products/

Standarta Wd 40 multi use aerosolu gan tik veciem, ierūsējušiem ričukiem izmantoju.

Avatar

By unlim 16.07.2019 20:42:25

Member · 122 comments

lielakais minuss elljam ir ka pielip smiltis loti labi pie kjedes..mtb manuprat labak ir vasks

Avatar

By Maris 16.07.2019 20:43:20

Member · 1,320 comments
ksp wrote

WD40 ir reizē šķaidītājs un ļoti viegla eļļa, der arī smalkiem mehānismiem, jo neveidojas eļļas dubļi. Attiecīgi eļļas kārta ātri iztvaiko un pazūd, tāpēc bieži jāpūš atkal. Grūti pateikt, kur velo to var efektīvi izmantot - varbūt šifteros un pārslēdzējā iepūst nekaitē vai klipšu pedāļu mehānismu un klučus appūst, lai nerūsē.


tolx wrote

Kas tās būtu par vaska/parafīna smērēm ķēdei?

Tādu ir papilnam, Squirt un Smoove laikam populārākās pie mums. Galvenais mīnuss - nav tas labākais daudzsimtu km braucienos, it sevišķi, ja slapjš. Es ķēdes lieku kausētā parafīnā, jo mazāka ķēpa, smakas un netīrība. Stipri lētāk arī, kas sāk kļūt svarīgi, kad jāapkopj 4 ģimenes ričuki.

Smoove jau skaitās dikti ilglaicīgs...?

Avatar

By Kukijs 16.07.2019 21:54:41

Member · 367 comments

Nekādā gadījumā nemazgāju velo ar Karcheri, vairāk slikta nekā laba. Sadzen tik visus mēslus gultņos, u.c mezglos, mājās ar lupatiņu birstīti. Jā ir Zb kad 2-3 h pēc katras gonkas jāpavada ričuks tīrot. Bet labāk tā nekā ūdens visur un pēc tam visi gultņi čau!
WD40 nelietoju un neiesaku citiem, mēsls. Kas der visam neder nekam. Wurtam ir labas eļļas ar piedevām. Vai kādas citas no labā gala.
Ķēdei lietoju Smoove laba manta, kalpo labi. Nelīp klāt netīrumi tik daudz kā lietojot eļļu!


2017,-6372 km! 2018,- 7734,7 km
2019,- 4977 km! 2020,- 3483 km :(
2021,- cerību gads ;)

Avatar

By Robzer0 16.07.2019 22:14:10

Member · 267 comments

Ja baigie dubļi, tādi, ka ātrumi neslēdzas, tad iemērc kādā upē, savādāk var nekopt. Ik pa laikam nomaina visur gultņus.


Avatar

By zaps 16.07.2019 22:51:45

Member · 62 comments

Jebkurš self-service car wash, mazgāju ar " miglinū", vedu uz auto jumta uz 90..100 km, gaiss visu nopūš nost.. bēdu nezinu! smile

Avatar

By maziņais 17.07.2019 00:19:24

Member · 91 comments

Un kādstītāmais šķidrums/līdzeklis notīrīs līdz spīdumam rāmi ja tas ir pēc mehānismu eļlošanas un ķēdes eļļošanas ar SMOOVE apšpricējies, tā lai nav rāmis jāpucē, lai vienkārši visi plankumi aizslaukās?


Scott

Avatar

By gasha 17.07.2019 03:34:17

Member · 311 comments

Rāmi smuki var nopucēt ar Silikon Spray aerosolu. Un salveti.
Spīdums kādu brīdi saglabājas un arī ūdeni atgrūž.

Eļļas un visādu piķi var ar WD-40 tīrīt, bet efektīvāks ir "Brake Cleaner" aerosols. Rekomendēju. Lēti un labi.

Es ziemā dažreiz WD-40 uz ķēdes iebliežu. Tad kad galīgi viss slikti un vajag pēc 30 sekundēm durvis slēgt ciet un braukt uz darbu.
Slikti ka tas pēc tam piekalst, un ja nenotīra ķēdi ar birsti/salveti/lupatu, tad WD-40 izveido tādu dzeltenu plānu lipīgu kārtu. Citām eļļām tas ir daudz mazāk izteikti, vai nav nemaz.

Avatar

By androns1983 17.07.2019 07:27:14

Member · 418 comments
zaps wrote

Jebkurš self-service car wash, mazgāju ar " miglinū", vedu uz auto jumta uz 90..100 km, gaiss visu nopūš nost.. bēdu nezinu! smile

Nu pēc Talsu VIVUSa ar visu to, ka pa ceļam bija mega lietus, velo neko diži tīrāks nepalika.

Ar augstspiedienu var tak mazgāt .... tik cik varbūt nevajag baigi spiest vietās, kur gultņi utt.

Par SMOOVE - manuprāt lielākais challenge ir pilnībā attaukot ķēdi, lai varētu to SMOOVE kvalitatīvi lietot. Es to daru ar acetonu, tad 646, tad fairy, karsts ūdens, bet šķiet, ka tāpat kaut kur kaut kas paliek.


Auto / Velo / GC / Outdoor / Camping / Active :)

Avatar

By Bigfish 17.07.2019 10:03:49

Member · 524 comments
androns1983 wrote
zaps wrote

Jebkurš self-service car wash, mazgāju ar " miglinū", vedu uz auto jumta uz 90..100 km, gaiss visu nopūš nost.. bēdu nezinu! smile

Nu pēc Talsu VIVUSa ar visu to, ka pa ceļam bija mega lietus, velo neko diži tīrāks nepalika.

Ar augstspiedienu var tak mazgāt .... tik cik varbūt nevajag baigi spiest vietās, kur gultņi utt.

Par SMOOVE - manuprāt lielākais challenge ir pilnībā attaukot ķēdi, lai varētu to SMOOVE kvalitatīvi lietot. Es to daru ar acetonu, tad 646, tad fairy, karsts ūdens, bet šķiet, ka tāpat kaut kur kaut kas paliek.

Smoove lietošanai, ķēdes tīrīšanai es pārgāju uz terpentīnu. Nesmird, veco vasku noņem ļoti labi, Kad ķēde nožuvusi, tad uzliekot jaunu vasku, tas turās ļoti labi. Nezinu, kā citiem ir pieredze, bet man sanāk nobraukt ap 200km ar vienu vaskošanu. Tiesa, tas gan ir pārsvarā pa šoseju. Arī jaunu ķēdi, izmazgāju ar terpentīnu un lietoju pēc tam smoove vasku.

Pirms tam mēģināju acetonu, bet no tā atteicos, jo patiesībā ķēdes eļļas un vaskus, tas diezgan slikti šķīdina, bet ja pastāvējis gaismā, tad tajā izveidojušies peroksīdi (varbūt kļūdos), negatīvi ietekmē ķēdi, un ja uzreiz neapstrādā ar ko citu, tad jau pēc īsa laiciņa, ķēde oksidējas un paliek "skaisti" brūna big_smile.
Visādus ķēdes eļļojamos brīnumus labi ņem nost dīzelis, bet smird, un īsti labi nedraudzējas SMOOVE uz tā pēc tam.

Last edited by Bigfish (17.07.2019 10:24:26)

Avatar

By androns1983 17.07.2019 10:38:40

Member · 418 comments

Nu vismaz dīzelis pats ir taukains. Terpentīns arī, manuprāt.
Man te Gints veloatlaidēs rādīja un slavēja tādu līdzekli kā HAKU 1025-601. Saucas tieši attaukotājs


Auto / Velo / GC / Outdoor / Camping / Active :)

Avatar

By Kukijs 17.07.2019 11:08:05

Member · 367 comments
androns1983 wrote
zaps wrote

Jebkurš self-service car wash, mazgāju ar " miglinū", vedu uz auto jumta uz 90..100 km, gaiss visu nopūš nost.. bēdu nezinu! smile

Nu pēc Talsu VIVUSa ar visu to, ka pa ceļam bija mega lietus, velo neko diži tīrāks nepalika.

Ar augstspiedienu var tak mazgāt .... tik cik varbūt nevajag baigi spiest vietās, kur gultņi utt.

Par SMOOVE - manuprāt lielākais challenge ir pilnībā attaukot ķēdi, lai varētu to SMOOVE kvalitatīvi lietot. Es to daru ar acetonu, tad 646, tad fairy, karsts ūdens, bet šķiet, ka tāpat kaut kur kaut kas paliek.

Es mazgāju benzīnā, pēc tam brake cleanerā, ķēde sausa tīra. Smoove ideāli strādā.


2017,-6372 km! 2018,- 7734,7 km
2019,- 4977 km! 2020,- 3483 km :(
2021,- cerību gads ;)

Avatar

By Saknekri 17.07.2019 11:22:18

Member · 9 comments

Ieteiktu brake cleaner lietot tikai uz noņemtām detaļām (ķēde, kasete) ,lai netrāpa uz velo krāsotajām detaļām, jo dažiem sastāvā ir acetons, kas var sabojāt krāsojumu vai gumijas daļas.


Scott Scale 935

Avatar

By edgarsbaltins 17.07.2019 15:52:12

Member · 310 comments

Ja ir nauda, ir karčerim iekārta portatīva uz baterijas , spiediens velosipēdam ļoti nekaitīgs var visur paņemt līdzi , sacensībās un parastos izbraucienos, kad velo ar auto kaut kur transportē.
Ja velosipēds pašam sev ir dārgs un gribas lai tas labi un ilgi kalpotu, tas jātīra regulāri- ideāli pēc katra brauciena, piemēram dakšas štoki, jo putekļaināki , jo lielāka iespējamība, sabojāt dakšu(amortizatoru), traips uz rāmja konstrukciju nebojā, bet lakojumu gan.
Par ķīmijām, to ir tik daudz, ka jāatrod pašam sava, vislabāk lietot to kas paredzēta velo, piemēram auto šampūns esot agresīvs velosipēdam. Tā pat ar ķēdes eļļošanu, neatradīsi vienu pareizo metodi, pilns yutube ar šo, un metodes tik radikāli atšķiras viena no otras, ka var sajukt prātā, svarīgi , lai ķēde nav sausa, jo tad pastiprināti dilst un deldē zobratus, otrs grāvis , tai nevajag būt pārāk eļļainai, jo tad savācās virsū visi pasaules sūdi, un atkal viss dilst plus smērē kājas , drēbes, bērnu rokas utt

Avatar

By Papuass 17.07.2019 18:34:52

Member+ · 2,974 comments

Prieks par valodniecisko izaugsmi: Kärcher pamazām no Kaŗčera kļūst par Kerheri smile

Par kopšanu: regulāra ātra apkope var ietaupīt liekas galvassāpes vēlāk. Noslaucīt dakšas štokus, pieskatīt ķēdi un citus sīkumus neprasa daudz. Tīrs velo ripo ātrāk.

Avatar

By Eduards 17.07.2019 22:01:05

Member# · 2,686 comments

Kā izskatās pareizi strādājošs Smoove no nepareizi? Nopietns, īsts jautājums. Kādas ir vizuālās ķēdes atšķirības? Man, piemēram, uz rullīšiem veidojas diezgan daudz netīrumu, kas ar parasto eļļu neveidojas. Ko vajag darīt citādāk?

Avatar

By Bigfish 18.07.2019 00:20:10

Member · 524 comments
Eduards wrote

Kā izskatās pareizi strādājošs Smoove no nepareizi? Nopietns, īsts jautājums. Kādas ir vizuālās ķēdes atšķirības? Man, piemēram, uz rullīšiem veidojas diezgan daudz netīrumu, kas ar parasto eļļu neveidojas. Ko vajag darīt citādāk?

Esmu novērojis līdzīgu lietu. Smoove iesaka, samazināt vaska daudzumu vaskošanas reizē. Es gan novēroju, ka tad krietni samazinās nobraucamais kilometru daudzums ar vienu vaskošanu.